Activiteiten en Financiële informatie – stichting Het Bosje 2017

Activiteiten in 2017

De plannen zoals aangezet in 2016 hebben in 2017 geleid tot voor onze stichting grote uitgaven aan projecten zowel in Oeganda, Nepal, Armenië en ook in Brazilië. De uitgaven passen binnen het budget van de Stichting en we hebben er voor gewaakt geen grote verplichtingen voor komende jaren aan te gaan.

Bestuurlijk
Het bestuur kwam 3 maal bijeen om afspraken te maken en besluiten te nemen. Daarnaast werden door bestuursleden projecten bezocht in Oeganda en Armenië om ons ter plaatse op de hoogte te stellen van het verloop van de projecten en om in lijn met ons beleid met lokale partners van gedachten te wisselen.

Projecten
Samen met onze partnerorganisatie in Oeganda, de URDT, werd verder vorm gegeven aan het schoolgardenproject waarbij leerlingen van met name groep 5 (NL groep 7) onder eigen verantwoordelijkheid gewassen verbouwen op een stuk land van school die moeten leiden tot een betere voedselvoorziening voor henzelf maar ook voor de overdacht van kennis naar leerlingen en hun ouders, de zogenaamde twee-generatie benadering. De extra bijdrage voor een van de lagere scholen van de URDT, Kanywamiyaga, werd volgens planning afgebouwd. Naar aanleiding van ons bezoek werd in een voor ons nieuw dorp nog extra steun verleend aan de afbouw van een schoolgebouw en het deelnemen van deze school, St. Veronica, aan het schoolgardenproject.

Contacten met de Stichting alvan tsarik, die zich bezig houdt met vernieuwend onderwijs aan kansarme kinderen en met name bij de voorschoolse opvang in Armenië, hebben geleid tot daadwerkelijke ondersteuning. De aankoop van een gebouw waar dit onderwijs kon worden gegeven werd gefinancierd. Eveneens via alvan tsarik werd verder bijgedragen aan het afbouwen en inrichten van het met onze steun aangekochte pand in Gyumri. Dit leidde ertoe dat in augustus de eerste kinderen konden worden opgevangen. Ook werd begonnen met het bieden van gelegenheid voor volwassenenonderwijs en muziekactiviteiten.

In Brazilië , Rio de Janeiro, werd bijgedragen aan een project (Meninas Maes) voor jonge moeders in een van de favela's. Daarnaast werd financieel bijgedragen aan de verbouwing van een opvangcentrum in Jardim Gramacho.

Tenslotte werd in Nepal via de stichting Karuna Nepal ondersteuning verleend aan 2 dorpen. Het gaat hier om het in beeld brengen van kinderen met een handicap en het verlenen van ondersteuning aan deze gezinnen. De opzet is dat dit werk geleidelijk wordt afgebouwd en na 5 jaar geheel wordt overgenomen door de lokale bevolking. Daarnaast werd door de stichting Karuna Nepal een vierwiel-drive aangeschaft voor het noodzakelijke transport tussen de dorpen. Eveneens werden drie ultrasound apparaten aangekocht die een bijdrage moeten leveren aan de preventie van aangeboren afwijkingen.

De door ons ondersteunde stichting Vajra startte, na de aardbeving van 2015, dit jaar inderdaad met de bouw van een groot middelbare school project. De bouwactiviteiten verlopen voorspoedig.

Vermogensbeheer
Het vermogen van de stichting is ondergebracht bij de ABN-AMRO. In 2017 is het vermogen voor ongeveer een derde beheerd middels het zogenaamde Comfortadvies en tweederde via een duurzaam fondsen mandaat. Hiermee wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke en verantwoorde opbrengst met in standhouding van het uitgangskapitaal. Zoals eerder aangegeven was 2017 voor onze stichting financieel een gunstig jaar. Dit had tot gevolg dat we meer dan voorheen geld beschikbaar hadden voor onze projecten en hier dankbaar gebruik van maakten.

Staat van baten en lasten 2017

Rentebaten4361.896

Resultaat- 166.354- 96.105

-------------------------